Geen ontbijt meer!

Intermittent Fasting

Wat houdt het in?

Letterlijk vertaalt is intermittent fasting ( IF ) "vasten met tussenpozen". Je vast dus bewust een tijdje en je wisselt die vastperiodes af met eetperiodes. Door deze vastperiodes sla je dus ook het ontbijt over.

 

Deze vastperiodes kunnen verschillende lengtes hebben, van 12 uur tot meerder dagen, net hoe ver je zou willen gaan. Kort gezegd zijn er 3 verschillende manieren om IF toe te passen:

 

Manieren: Hoe vaak eten: Hoe lang vasten/eten:
Lean gains Elke dag 16 tot 20 uur vasten en 4 tot 8 uur eten
Warrior Elke dag 20 uur vasten 4 uur eten
Alternate day fasting Om de dag 24 uur vasten, 24 uur eten

Wat is het niet?

IF is absoluut geen dieet. Je gaat dus ook niet zomaar afvallen als je IF toepast en verder niks aan je voeding verandert. Een calorietekort is gewoon nodig om af te vallen.

Waarom zou je het willen?

Toen ik in de zomer van 2016 begon met afvallen (ja timing was een beetje laat zou je zeggen) heb ik hierbij gebruik gemaakt van een IF-eetpatroon. Het was voor mij de makkelijkste manier om me aan mijn dieet te houden omdat ik hierdoor 's avonds meer mocht eten dan met een normaal eetpatroon. Hier ging ik in het verleden namelijk vaak de fout mee in, heel de dag hield ik me perfect aan mijn dieet en uiteindelijk kreeg ik 's avonds nog veel trek en natuurlijk vooral in slechte dingen.

Voordelen

  • Tijdswinst 's ochtends.
  • Makkelijker om een calorietekort vol te houden.
  • Meer gefocust in je vastperiode.

Niet bewezen maar leuk om te noemen:

  • Snellere vetverbranding.
  • Meer productie van groeihormoon, dus snellere spiergroei.

Nadelen

  • Kan moeilijk zijn om aan te wennen.
  • Inplannen van maaltijden kan lastig zijn omdat je veel eet in een korte periode.
  • Je wordt raar aangekeken als je steeds "niets" eet in je vastperiode tijdens sociale gelegenheden.

Werkt het?

Ja, voor mij wel. Ik geloof dat een dieet pas een goed dieet is als je deze ook kan volhouden en IF zie ik als een hulpmiddel dat hieraan bijdraagt. Of ik ook daadwerkelijk sneller vet ben gaan verbranden hierdoor zou ik niet durven zeggen. Wat sowieso heeft geholpen is het calorietekort dat ik een lange tijd heb volgehouden, IF maakte dit makkelijker.

 

Na de eerste weken wen je ook aan deze manier van eten en zal je geen last hebben van weinig energie in je vastperiodes. Ik kan nu zelfs zonder problemen benen trainen met een lege maag!

Ook proberen?

Vraag je je af of IF ook wat voor jou is? Je kan mij benaderen om verdere vragen te stellen over IF en waarom het voor jou wel of niet zou kunnen werken. Daarnaast heb ik ook nog wel een aantal tips die je kunnen  helpen met het praktisch toepassen van IF in je levensstijl.